reklama

Lovenie Goríl s pomocou verejnosti

Odkedy som prišiel na Slovensko, vždy som trávil volebnú noc v centrále nejakej politickej strany. V roku 1998 to bola SDK, v roku 2002 SDKÚ, v roku 2006 Smer a v roku 2010 SaS. Minulú sobotu som úplne po prvý raz strávil volebný večer doma s deťmi dokonca bez káblovej televízie. Môj syn bol zaneprázdnený hraním sa na internete, čo si vyžadovalo časté a rušivé telefonáty cez Skype, a moja dcéra sledovala Barbie DVD, ktoré som ju naučil volať „crap“ ( z anglického prekladu „hovadina“). „Oci, ja chcem pozerať Crap“, povedala mi, čo mi na tvári vyčarovalo jediný úsmev, ktorého je film o Barbie schopný.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (165)

Ale aj niečo iné bolo na týchto voľbách pre mňa špecifické. Donedávna som o nich vždy písal ako novinár pre média.Tentoraz po pätnástich rokoch som síce na vlastnej nohe, ale s „darom“. Na účte sa mi nazbieralo okolo 18 tisíc eur, ktoré mi poslali stovky štedrých, dobrosrdečných ľudí ako odozvu na verejnú zbierku Aliancie Fair-Play.

Ako novinár som vždy považoval voľby za významnú udalosť. Po voľbách vznikne úplne nová vláda, o ktorej treba písať, mnoho nových kontaktov, ktoré treba nadviazať, a teda vzniká úplne nové prostredie, kde sa novinár musí naučiť orientovať. Po týchto voľbách mám o jednu úlohu navyše - vypracovať model nezávislej investigatívnej žurnalistiky založenej na novom spôsobe financovania.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď Zuzana Wienk z Aliancie Fair-Play prišla po prvý raz za mnou s návrhom verejnej zbierky, hlavným zámerom bolo, aby som sa vďaka vyzbieraným peniazom mohol venovať naďalej prípadu Gorila, a aby som nevzdal sa investigatívnej žurnalistiky, nemusel učiť viac hodín na školách, čí pracovať na korporatívnych správach. Nikoho z nás ani len nenapadlo, že odozva ľudí bude taká rýchla a ohromujúca. Po dlhšom zvažovaní navrhujem, aby sa peniaze použili nasledovne:

1. Písanie pravidelného blogu o prípade Gorila - o vyšetrovaní, aktéroch, o novom vývoji a celkovo o aspektoch spisu, ktoré ešte neboli zverejnené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Zverejňovanie nových prípadov, ktoré majú „nádych Gorily“, teda o SIS či o korupcii vo vysokých politických kruhoch.

3. Zostavenie databázy, ktorá by obsahovala profily politických strán, politické nominácie do štátnej správy, a ich možné napojenia na finančné skupiny.

4. Založenie občianskeho združenia (OZ) a vytvorenie webstránky; OZ bude predstavovať formálny rámec pre dary, ktoré sa momentálne nachádzajú na mojom osobnom účte. Na webstránke sa bude nachádzať spomínaná databáza a zároveň bude slúžiť na zverejnenie článkov a dokumentov.

5. Vytvorenie pravidelného newslettera pre darcov, ktorý by obsahoval štvrťročné bankové výpisy kontrolované Alianciou Fair-Play, informácie o činnostiach OZ a o novom vývoji v procese publikovania zakázanej knihy o Gorile.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nevnímam túto verejnú zbierku ako nejaké dočasné riešenie, dokým si nenájdem inú prácu, alebo ako životnú šancu, ako si sám financovať vlastné žurnalistické výplody. Vidím skôr jedinečnú príležitosť ako rozbehnúť nový druh žurnalistiky - bez vplyvu editorov, vydavateľov a inzerentov. Nezávislá investigatívná žurnalistika, o ktorej len samotný čitateľ bude rozhodovať, či stojí za to ju podporovať a čítať. Žurnalistika, ktorá sa popri rešpektovaní objektívnosti, spravodlivosti a presnosti nebojí riskovať a menovať ľudí, ktorí sa dopustili nekalých aktivít. To považujem za základ dobrej investigatívy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na realizáciu tohto projektu potrebujem účasť aj vás čitateľov. Potrebujem od vás predovšetkým odozvu - nielen na to, čo navrhujem v tomto blogu, ale aj na príbehy, ktoré si myslíte, že stoja za to, aby sa o nich napísalo. Deň čo deň rozhodujú média za nás, aké správy odznejú. Toto je tiež odkaz spisu Gorila - koľko dôležitých správ a príbehov sa nikdy nezverejní, lebo je to príliš riskantné alebo z dôvodu, že to nezapadá do predstavy vedenia redakcií o správach.

Preto vás prosím o nasledovné:

1. Pošlite mi vaše návrhy, dokumenty, fotky - hocičo, čo máte pocit, že stojí za to, aby sa o tom písalo. Môžete tak urobiť anonymne, alebo si môžeme dohodnúť stretnutie. Písať mi môžete na email tom.nicholson@sme.sk

2. Dajte mi vedieť, čo si myslíte o článkoch, ktoré napíšem. Prípadne otázky, ktoré vám k článku napadnú.

3. Sprostredkujte mi stretnutia s priateľmi, známymi, o ktorých si myslíte, že majú príbeh hodný zverejnenia. Ľudia často potrebujú jemné postrčenie, aby sa rozhovorili.

Na záver by som rád zdôraznil, že netvrdím a ani sa nepovažujem za lepšieho, uvedomelejšieho novinára ako sú kolegovia pracujúci pre Sme, Trend alebo Týždeň. Poznám sa osobne s mnohými z nich a vysoko si cením ich prácu. Ale okolnosti ma postavili do pozície, že som získal dôveru a podporu mnohých ľudí, ktorú si vážim a preto sa chcem naďalej venovať prípadu Gorila a investigatívnej žurnalistike. Slovenské „mainstreamové“ média žiaľ eliminujú možnosti investigatívnej žurnalistiky aj spôsobom, keď dávajú novinárom zväčša len deň na spracovanie témy. Aj preto verím, že s vašou podporou zverejníme dôležité príbehy, ktoré by sa inak ani nedostali na verejnosť.

Nový blog budem zverejnovať vždy v nedeľu poobede. 18. marca sa dozviete o priebehu aktuálneho vyšetrovania Gorily a o tom, čo zdedi Fico po bývalej vláde.

S úctou,

Tom Nicholson

Tom Nicholson

Tom Nicholson

Bloger 
  • Počet článkov:  63
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Novinár, ktorému chýba písanie. Prípadne námety na články posielajte prosím na loveniegoril@gmail.comO.Z. Pod Povrchom 2924875041/1100 Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu